Back to All Events

Touching Landscape: Transfer and Impressions


Tou Trykk arrangerer sommerworkshop.
30. mai - 22. juni 2018

Touching Landscape: Transfers and Impressions

Tou Trykk inviterer Alva Mooses (USA) og Claudia Cortinez (Argentina) som gjestekunstnere og instruktører for sommerworkshop. 

Påmelding/søknadsfrist: 7. mai
Send oss en søknad med 4 foto av egne arbeider og kort tekst om hvorfor du ønsker å være med, til post@toutrykk.no

Pris: 5.000,- 
Kursavgiften inkluderer arbeidsplass ved Tou Trykk og materialer. 

Skjermbilde 2018-04-09 kl. 10.19.26.png
Alva_TouTrykk.JPG
 

Alva og Claudia er internasjonale kunstnere basert i New York og Buenos Aires. De er opptatt av både eksperimentelle og tradisjonelle måter å bruke grafikk og foto på og kombinerer dette i skulpturelle verk. 
www.alvamooses.com
www.claudiacortinez.com

Kurset vil foregå i de nye lokalene til Tou Trykk ved Tou Scene. Det vil være variert med foredrag, demonstrasjoner, veiledning, presentasjoner og selvstendig arbeid i verkstedet. Kurset vil ha samling 3 dager i uken á 3 timer og utenom dette kan deltakerene arbeide i Tou Trykk sitt verksted.  

Fokus de 3 første ukene vil være tekniske og konseptuelle spørsmål og hvordan man kan jobbe med grafikk og foto i et skulpturelt perspektiv. Den siste uken vil man kombinere de ulike metodene man har arbeidet med og arbeide selvstendig. 

Det blir lagt vekt på eksperimentering og utprøving og å tenke grafikk i nye sammenhenger. 

Deltagerene/kurset vil starte med å samle inn avtrykk fra overflater og materialer fra omgivelsene i området rundt Østre bydel. Disse blir brukt til å undersøke hvordan et fotogram blir laget (https://en.wikipedia.org/wiki/Photogram). Kurset vil også undersøke steder i Stavanger som kan bli brukt til site-spesific arbeider. Deltakerene vil bli oppfordret til å arbeide med papirobjekter og grafikk som skulptur og forholde seg til den spennende arkitekturen i og rundt Tou Scene. 

Tematisk vil man se at grafikk forholder seg til nærhet og distanse, kontakt og transparans. 

Verk produsert i løpet av de 4 ukene vil bli kuratert inn i en utstilling som skal vises i et kunstnerstyrt galleri i New York. 

Kurset vil passe for alle som ønsker å utforske og bli utfordret på hvordan man kan arbeide med grafikk. Vi vil arbeide i krysningsfeltet mellom foto, skulptur og grafikk. Vi henvender oss til billedkunstnere, designere, arkitekter og studenter og andre interesserte. Vi ber om at en kort søknad med 4 foto av arbeider og en kort tekst om hvorfor du ønsker å være med. 

BIOS:
Alva Mooses is an artist and educator based in NYC. Her work investigates vestiges and imprints of specific sites and architectural spaces. The walls, windows, and fences that demarcate the public from the private, this side or that of national boundaries, become subjects to be critiqued and questioned. Her practice has involved research in throughout the Americas as well as Northern Europe, traveling from Iceland to Norway, photographing traditional houses ("architecture without architects") and collecting rocks that she pulverizes to create pigment for her prints—the colors of rocks acting as an index of place.

Alva received her BFA from The Cooper Union and her MFA from Yale University. She has organized collaborations and community art initiatives in the U.S., Mexico, Cuba, the Dominican Republic, Haiti, El Salvador, and Argentina. Her work has been exhibited at the 10th Havana Biennial, Instituto Cervantes in NY and Logan Center for the Arts in Chicago. Forthcoming exhibitions include Retrato de un Paisaje’ at the Museo Eduardo Sívori in Buenos Aires, Argentina and a two-person exhibition at Studio 17 in Stavanger. She has completed residencies at Casa Wabi in Oaxaca, Mexico, The University of Chicago, and Davidoff Art Initiative in the Dominican Republic. She has presented her work through artist talks at the Swiss Institute in NY, Cornell University, Rogaland Kunstsenter, SAIC among other locations. Alva currently teaches sculpture at The Cooper Union School of Art.
----

Claudia Cortínez is a visual artist currently living and working between Buenos Aires and NYC. Her work focuses on the material traces of objects that make up urban and domestic spaces, exploring the relationship between architecture, history, and society, proposing memory as a physical and spatial quality. She collect fragments of the spaces she inhabits by making photographic impressions and sculptural casts, investigating how both light and residue transfer between surfaces and the transformations that occur through decomposition. She engages with the built environment as something permeable and absorbent, connecting interiors to exteriors and ultimately her body to the spaces she works in. By physically molding and peeling paper from these structures they become skins, reflecting on the material details that construct the memory and identity of a landscape its inhabitants.

Claudia received her BFA from RISD and her MFA from Yale University School of Art. She is the recipient of the Alice Kimball English Traveling Grant and the Blair Dickinson Memorial Grant from Yale University, and the Rema Hort Mann Foundation Grant in NYC. She was selected for the National Salon of Photography and Sculpture and the Itaú Visual Art Prize in Buenos Aires, along with the Scholarship ABC Beca de Arte Contemporáneo in Buenos Aires. In 2016 she curated Portrait of a Landscape, a group exhibition at the Shirley Fiterman Art Center at BMCC/CUNY of 17 artists from Buenos Aires and NYC who have a sculptural approach to photography. She is currently curating the second iteration of this exhibition, taking place at the Eduardo Sívori Museum, Buenos Aires, in August of 2018. She has participated in artist residencies at Real Time and Space (Oakland, CA), Mass MoCA (North Adams, MA), La Ira de Dios (Buenos Aires), Lower Manhattan Cultural Council Swing Space’ (NYC), among others. She has recently exhibited her work individually and collectively at Steuben Gallery Pratt Institute (NYC), Gachi Prieto Galería (Buenos Aires), Hilo Galería, (Buenos Aires), Palais de Glace (Buenos Aires), The Cervantes Institute, (NYC), Casa Nacional del Bicentenario (Buenos Aires), among others.

Earlier Event: April 27
Dyptrykk, innføringskurs